7ftwb8qm
Talojen minimiväli paloturvallisuuden kannalta?
Hyvät Suorakanavan ammattilaiset,Kysymykseni liittyy vierekkäisten talojen/varastorakennusten sijoittelusta annettuihin ohjeisiin/lakipykäliin paloturvallisuuden kannalta. Arkkitehtimme suunnitteli talomme oikein tontin rakennusalaan, niin hyvin, että talon ulkoreunasta on jopa 4 m naapurin tontille (minimietäisyys 2 m?). Nyt kuitenkin naapurimme sai juuri poikkeusluvan rakentaa AT-varaston takapihalleen tonttimme rajalle (ts. 2 m tontimme rajasta). Onko tässä nyt ongelma oman rakennuslupamme saannin kannalta, jos paloturvallisuus vaatii väh. 8 m rakennusten väliksi (meillä nyt vain 6 m, ts. 4m+2m). Onko asiaan olemassa jokin selvä määräys? Meidän tapauksessa pitäisin 6 metrin väliä täysin riittävänä, sillä onhan toisena osapuolena vain naapurin AT-varasto (ei kaksi OK-taloa) eivätkä rakennukset ole vierekkäin (talomme alkaa siitä, missä naapurimme AT-varasto päättyy). Oulussa näkee kyllä taloja olevan aivan kylki kyljessäkin (2+2 m). Onko asia vähän tulkinnallinenkin?Vastauksesta etukäteen kovin kiitollisena,Olli VakkuriNiskalenkki 2490650 Oulu
30.11.2000 klo 22:00
7ftwb8qm
Palomääräyksistä on Suomessa ehkä parhaat asiakirjat. Tämä johtuu siitä, että palosuojelu on ollut kuninkaiden ja keisarien eritysvalvonnassa. Kansa ei pystynyt maksamaan veroja, jos talot paloivat liian usein. No tämä tarinoinnista. AUTOSUOJIEN PALOTURVALLISUUS Ohjeet 1997 eli E4 sanoo asiasta seuraavaa:ERILLINEN AUTOSUOJARAKENNUS 3.1 Etäisyys toisesta rakennuksesta, Erillisen autosuojan riittävä etäisyys toisesta rakennuksesta ilman erityistoimenpiteitä on vähintään 8 metriä, enintään 60 m 2 :n suojan vähintään 4 metriä. Mikäli etäisyys on edellä mainittuja pienempi, rakennuksia tarkastellaan palotekniseltä kannalta yhtenä rakennuksena tai niiden väliin tehdään palomuuri.Siis 60 m2 rakennukset voitte rakentaa 4 m:n etäisyydelle toisistaan. Ja lähemmäksikin kun tehdään palomuuri väliin. Näissä asioissa ei kaavoitus tee virheitä eikä rakennuslupaviranomiset. Jos kuitenkin on tulkintaa, kannattaa aina käydä palopäällikön tai -tarkastajan juttusilla.
30.11.2000 klo 22:00



















