7ftwb8qm
Kerrosalan laskeminen osa 2
Aika tiukka raja, jos se määritellään, että vain 50 % yläkerrasta saa rakentaa asuinpinta-alaksi. Kovin moni talokauppias ei tätä sääntöä noudata myydessään 1,5 kerroksista omakotitaloa. Eräänkin talokauppiaan esitteessä myydään 1,5 kerroksista taloa, jossa alakerta on 85 m2 ja yläkerta 63 m2 (huonekorkeus >1,6 m). Nämä luvut ovat kerrosneliöitä.
18.2.2001 klo 22:00
7ftwb8qm
Sitä varten meillä on Suomessa rakennuslupa- ja rakennustarkastusjärjestelmä, että viranomaiset tekevät lopulliset tulkinnat kaavamääräyksistä. Kaavamääräyksissä on yleensä vielä tarkennettu, kuinka paljon yläkerran tiloista saa rakentaa kun kaavamerkintänä on 1 1/2. Valitettavasti tämä jäi pois edellisestä vastauksestani. Rakennuslupaviranomaisella on jopa mahdollisuus myöntää poikkeus eli ylitys yläkerran kerrosalaan, mikäli kokonaiskerrosala ei ylity. Siihen, mitä talomyyjät myyvät ja millä perustein he määrittävät puolitoistakerroksisuuden, en ota kantaa.Kannattaa siis keskustella rakennustarkastajan kanssa tarkemmin asiasta. Sille ei voi mitään, että useimmat talokauppiaat markkinoivat talojaan puolitoistakerroksisina, koska se on käsite, jonka ostajat ymmärtävät. Markkinoinnnissa määräyksillä ei ole mitäänmerkitystä.
18.2.2001 klo 22:00



















