Kysy, vastaamme -palvelussa Rakentaja.fi-palvelun jäsenet voivat esittää kysymyksiä rakentamisesta, remontoimisesta tai sisustamisesta. Kysyä voi myös rakennusoikeudellisia lakikysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat kunkin alan asiantuntijat. Tule kysymään, kommentoimaan tai lukemaan asiantuntijoiden vastauksia kommentteineen!

vessan vesieristykset

Kylpyhuone ja sauna

Kysytty: 29.1.2013 klo:22:51
Hei,

Onko pakollista laittaa yläkerran vessaan, jossa pelkästään pönttö ja käsienpesuallas vesieristeet ja lattiakaivo? Jos vesieristeet vaaditaan, niin tarvitseeko vetää myös seiniin vai riittääkö pelkästään lattiaan?

kiitokset vastauksesta

Ari

-Ari Käyttäjä on mies
Kysymyksiä: 45 kpl



Virallinen vastaus
Kun tilassa ei ole lattiakaivoa, ei sitä tarvitse vesieristää seinistä eikä lattiasta.

Arvostele vastaus kysymykseen "Kylpyhuone ja sauna / vessan vesieristykset":
Jäsenen antama (30.1.2013 klo:8:19) kommentti

Ei mitään pakollista, jos et halua.

Jäsenen antama (30.1.2013 klo:13:50) kommentti

Mutta mikset laittas? hiljalleen tiputtava vuoto tai rajumpi vuoto poissaollessa ei oo ollenkaan mukavaa jos siellä laattojen alla on puhas betoni/puurakenne.. Kuitenki tilassa on vesikalusteita, niin tekisin kyllä silleen että vuodon sattuessa se vesi menee kaivoon, eikä rakenteisiin.. Nimimerkillä on kokemusta hitaasti tiputtelevasta vuodosta, joka jäi havaitsematta-> melko laaja vauriokorjaus tuli wc-tiloihin..

Jäsenen antama (31.1.2013 klo:6:49) kommentti

Kokenut kaikki tietää ja ...kaikki kokee!

Lattikaivo sinänsä ei määrää mitään vesieristyksestä, vaan muut tekijät. Tottahan silloin, jos on lattiakaivo, niin kannattaa vesieristys ainakin lattiaan tehdä nostaen hieman seinillekin ja stopparia ovikynnykseen unohtamatta ovi/kynnysrakoa.

Jäsenen antama (2.2.2013 klo:8:46) kommentti

Lattiakaivo määrää vesieristämisestä.

Lukekaa RakMK D1 2007, kohta 4.2.1.3.

"Huonetila, jossa on lattiakaivo, vesieristetään ja lattiakaivo liitetään vesitiiviisti lattian vesieristykseen"

Jäsenen antama (2.2.2013 klo:11:25) kommentti

Olet puoliksi oikeassa tai puoliksi väärässä - kuinka vain.

Jäsenen antama (2.2.2013 klo:14:48) kommentti

En kaipaa hyväksyntää keneltäkään, vaan tuon esille rak. mmääryskokoelman asioita.

Jäsenen antama (2.2.2013 klo:15:55) kommentti

Niinpä niin! On osattava ymmärtää lukemansa eikä tajuamatta yleistää.Siis ymmärryksesi tuosta rakmääräyksestä on hyvin puutteellinen. Tuo ilmi, mutta älä anna väärää todistusta läh...rakmääräyksistä. Lattiakaivo ei "määrää yksin" vesieristystä. Siis ei määrää!

Jäsenen antama (2.2.2013 klo:16:13) kommentti

Kyllä se tässä tapauksessa määrää....
Valita Ympäristöministeriöön...


Jäsenen antama (2.2.2013 klo:22:58) kommentti

Konppaanpa JR....ää! Kyllä nyt itsetekaistu doktor on aivan väärillä urilla.

Suora lainaus mainitusta RakMk D1:stä
"
4.2.1.3 Ohje
Huonetila, jossa on lattiakaivo, vedeneristetään ja kaivo liitetään
vesitiiviisti lattian vedeneristykseen. Tällöin ei viemäripisteessä,
kuten esimerkiksi pesualtaassa, tarvita ylivuotojärjestelyä.
Seuraavat tilat varustetaan lattiakaivolla:
) suihku-,  ja kylpyhuoneet sekä saunan pesutilat;
2) pesutupa;
) huonetilat, joissa on ylitulvimisvaara;
4) yleiseen käyttöön tarkoitetut WC-tilat, urinaalihuonetilat,
pesuhuonetilat tms.;
5) kattila- ja lämmönjakohuone, öljylämmitysjärjestelmässä
lattiakaivo varustetaan normaalikäytön aikana suljettuna
pidettävällä sulkulaitteella tai muulla laitteella, joka estää
öljyn pääsyn viemäriin;
6) ilmanvaihtojärjestelmän konehuone, jos tilassa vesivahingon
vaara;
7) autonpesupaikka (vertaa liite 6 jäteveden erotin- ja käsittelylaitteet ); ja
8) huonetilat, joissa huuhdellaan vesihuuhtelulla, kuten esimerkiksi elintarvikkeiden käsittelytilat, ravintoloiden astianpesutilat, tietyt teollisuustilat yms. (vertaa liite 6 jäteveden
erotin- ja käsittelylaitteet).

"
Tuo on ohje, mutta se on erikoistapauksena mainittu osaamattomille, jotka eivät osaa tulkita muutoin ko. pykälää.

Missä on tuossa luettelossa on määrätty lattiakaivo asennettavaksi yksityiseeen WC:hen? Jos se asennetaan vapaaehtoisesti ko. tilaan, niin silloin vesieristysmääräys ei koske sitä.

Vastaavasti lattiakaivo voidaan asentaa esim. tuulikaappiin, makuuhuoneeseen, kodinhoitohuoneeseen, keittiöön, autotalliin (isoakin kokoa), jolloin vesieristystä ei tarvitse tehdä, mutta tietenkin on suotavaa, siis ei pakkoa.

Pelkkä lattiakaivo ei edellytä aina vesieristystä! Näin se vain tuppaa menemään.

Mitenkähän se tohtorin tieto/taito onkaan ja tämähän usein liittyy vielä betonirakenteisiin, joten olisi syytä vielä hankkiutua betonitohtoritohtori:ksi? Mitäs tuumaat?

Jäsenen antama (2.2.2013 klo:23:08) kommentti

Pakko ei ole kuin kuolla ja sekin vain kerran.



Wc tilohin kannattaa laittaa lattiakaivo (lavuaarin alle, mutta +20cm seinästä), ja lattia ja seinän alavarvi vesieristää. Lavuaarin liitosputki valussa/välipohjassa erikseen lattiakaivon sivuliitännästä.

Mikään pakko sitä ei sinne kumminkaan ole laittaa, ammattilaisen tekemät vesiputket eivät tarvitse vuotokaukaloita ympärillensä.

Jäsenen antama (3.2.2013 klo:8:51) kommentti

Tiloissa johon lattiakaivo asennetaan, asennetaan myös vesieristys.

Jäsenen antama (3.2.2013 klo:9:39) kommentti

Onpa merkillistä sänkkäämistä!

Ei ole pakko, jos ei taho kysyjän tapauksessa. Näin se vain on ja menee! Kuitenkin on syytä laittaa vesieristys! Edellä on vain asiaaosaamaton jänkkääjä ollut toista mieltä eli pakon kannalla!

Katsokaa perusteluja tuolta edeltä.

Hän yrittää muotoilla selityksiään siten, niin kuin  näyttäisi hänen olevan oikeassa, mutta eipä onnistu tuokaan muotoilu. Odotellaan seuraavaa, joka kulkee aivan omaa merkillistä polkuaan!

Asiat/neuvot on sanottava niin kuin ne ovat.

Onhan miellyttävämpääkin tehdä jokin asia vapaaehtoisesti kuin pakon sanelemana! Kysyjän tapauksessa kysyjä itse päättää mitä tekee eikä viranomaiset.


Jäsenen antama (3.2.2013 klo:12:27) kommentti

"Pakko ei ole kuin kuolla..."

Kyllä ei taas tiedetä asioista mitään! Onhan niitä" nyt muitakin pakkoja elämän aikana, jos ei halua heti p..kaan tukehtua; eihän sitä muuten tarvittaisi koko vessaa...!

"...niin se vaan valitettavasti menee...", niin menee ja pakon edessä paremmin pois tulee!

Jäsenen antama (3.2.2013 klo:12:42) kommentti

Niin... pakko ei ole periaatteessa, mutta jos lattiakaivo tehdään niin vesieristys myös...
Voihan JV yms valittaa ympäristöministeriiöön...

Jäsenen antama (3.2.2013 klo:17:32) kommentti

Eihän tuossa jäkätyksessä ole järjen häivääkään, kun ei ole sitä tieto/taitoa. Eiköhän se ole jo siinä!

Jäsenen antama (3.2.2013 klo:18:43) kommentti

Niin... kuka jäkättä ja kuka ei..

Ettei vain pääse unohtumaan!



RakMK D1 2007, kohta 4.2.1.3.

"Huonetila, jossa on lattiakaivo, vesieristetään ja lattiakaivo liitetään vesitiiviisti lattian vesieristykseen"

Jäsenen antama (3.2.2013 klo:22:17) kommentti

Lainaanpa vielä omaa kirjoitustani, jossa on koko RakMk D1:n 4.2.1.3. eikä vain yksi lause, joka on vain osa kokonaisuudesta. kokonaisuus ratkaisee, mutta jos ei tajua kokonaisuudesta mitään, niin minähän en sille mahda mitään. Vesieristeen pakollisuus koskee vain ja ainoastaan kyseisen kohdan luettelossa 1) - 8) olevia tapauksia.   

Konppaanpa JR....ää! Kyllä nyt itsetekaistu doktor on aivan väärillä urilla.

Suora lainaus mainitusta RakMk D1:stä
"
4.2.1.3 Ohje
Huonetila, jossa on lattiakaivo, vedeneristetään ja kaivo liitetään
vesitiiviisti lattian vedeneristykseen. Tällöin ei viemäripisteessä,
kuten esimerkiksi pesualtaassa, tarvita ylivuotojärjestelyä.
Seuraavat tilat varustetaan lattiakaivolla:
) suihku-,  ja kylpyhuoneet sekä saunan pesutilat;
2) pesutupa;
) huonetilat, joissa on ylitulvimisvaara;
4) yleiseen käyttöön tarkoitetut WC-tilat, urinaalihuonetilat,
pesuhuonetilat tms.;
5) kattila- ja lämmönjakohuone, öljylämmitysjärjestelmässä
lattiakaivo varustetaan normaalikäytön aikana suljettuna
pidettävällä sulkulaitteella tai muulla laitteella, joka estää
öljyn pääsyn viemäriin;
6) ilmanvaihtojärjestelmän konehuone, jos tilassa vesivahingon
vaara;
7) autonpesupaikka (vertaa liite 6 jäteveden erotin- ja käsittelylaitteet ); ja
8) huonetilat, joissa huuhdellaan vesihuuhtelulla, kuten esimerkiksi elintarvikkeiden käsittelytilat, ravintoloiden astianpesutilat, tietyt teollisuustilat yms. (vertaa liite 6 jäteveden
erotin- ja käsittelylaitteet).

"
Tuo on ohje, mutta se on erikoistapauksena mainittu osaamattomille, jotka eivät osaa tulkita muutoin ko. pykälää.

Missä on tuossa luettelossa on määrätty lattiakaivo asennettavaksi yksityiseeen WC:hen? Jos se asennetaan vapaaehtoisesti ko. tilaan, niin silloin vesieristysmääräys ei koske sitä.

Vastaavasti lattiakaivo voidaan asentaa esim. tuulikaappiin, makuuhuoneeseen, kodinhoitohuoneeseen, keittiöön, autotalliin (isoakin kokoa), jolloin vesieristystä ei tarvitse tehdä.


Pelkkä lattiakaivo ei edellytä aina vesieristystä! Näin se vain tuppaa menemään.

Korostan sitä ja kysynpä vielä kuka pakottaa/määrää vesieristämään esim. autotallin, makuuhuoneen, keittiön  tuulikaapin, jos siellä on lattiakaivo.

Mitenkähän se tohtorin tieto/taito onkaan ja tämähän usein liittyy vielä betonirakenteisiin, joten olisi syytä vielä hankkiutua betonitohtoritohtori:ksi? Mitäs tuumaat?

Viisaampi vaikenee. Minä vaikenen  ja jätän järkevien ihmisten pääteltäväksi ihan itse voiko kysyjä oman harkintansa mukaan laittaa vesieristeen vai ei laittaessaan lattiakaivon vessaansa..

Jäsenen antama (4.2.2013 klo:7:35) kommentti

Hyvä JV jne...
Älä turhaan tuhlaa energiaasi, en muuta mielipidettäni. En ainakaan sinun painostuksen takia.
Se on erittäin hyvä, että vääränlainen viisaus vaikenee, ja sellainen viisaus, joka edistää kosteus- ja homevaurioiden syntyä.

Tilaan johon laitetaan lattiakaivo on tehtävä vesieristys.

Jäsenen antama (4.2.2013 klo:7:49) kommentti

Oion nyt vain pahimpia virheitä, koska virheitä on niin paljon oiottavaksi:

Vastaaja ei ollut lukenut kysymystä kunnolla. Kysyjän tapauksessahan oli lattiakaivo, joten vastaus ei vastaa kysymykseen nyt ollenkaan.



"4.2.1.3 Ohje

Huonetila, jossa on lattiakaivo, vedeneristetään ja kaivo liitetään

vesitiiviisti lattian vedeneristykseen."



Tuo on ohje, jota pitäisi noudattaa. Jos on lattiakaivo, siellä voidaan käsitellä vettä, joten ainakin lattia on vedeneristettävä.



Erikseen on sitten mainittu, mihin tiloihin lattiakaivo on ehdottomasti asennettava.



Näiden tilojen lisäksi lattiakaivon saa asentaa muihinkin tiloihin, mutta silloin pitää tehdä vedeneriste.




Jäsenen antama (4.2.2013 klo:10:04) kommentti

Puutunpahan vielä, kun punainenpilvikin palasi harhalaitumilta vielä harhaisemmalle.Oliko siellä sittenkin ruoho ruskeampaa?

En ole mitenkään vastustanut enkä tule vastustamaankaan sitä, jos/kun pelkkänä WC:nä toimivaan asennetaan "vaapaaehtoisesti" lattiakaivo, niin sitä vesieristystä ei ole minkään määräyksen mukaan tehtävä, vaan se on tekijän eli rakentajan harkinnassa, jolloin vastuullinen rakentaja sen vesieristeen kuitenkin laittaa.

Siis mitkään määräykset eivät määrää/edellytä vesieristystä, mutta on suotavaa laittaa se kuitenkin. Kun tulkitaan ja annetaan kysyjille ohjeita, niin on sanottava niin kuin se on eikä vääristeltävä.

Esim. RakMk:n määräyksistä ei saa virheellisesti poimia jotakin lausetta pois asia yhteydestä ja tulkita sitten sitä väärin. Näin se vain on niin väärin" Kokonaisuus on aina se, joka tratkaisee.

Vielä: Koskapa autotallissakin on usein lattiakaivo, niin en ole koskaan tavannut sellaista OK-talon autotallia, jossa olisi tehty varsinainen vesieristys tai esim. keittiössä (lattiassa parkettikin), jossa on joskus (harvoin kylläkin) lattiakaivo.

Jäsenen antama (4.2.2013 klo:10:06) kommentti

Hyvä Halpakorjaus...
Lattiakaivo tehdään vettä varten! (Todennäköisesti)
Silloin kun kaivo tehdään vettä varten liikkuu tilassa vettä tai on vaarana, että vettä esiintyy esim vuotojen varalta...
On vesieristys tehtävä, jolla estetään veden pääsy rakenteisiin.


Jäsenen antama (4.2.2013 klo:10:39) kommentti

JR :"Koskapa autotallissakin on usein lattiakaivo, niin en ole koskaan tavannut sellaista OK-talon autotallia"

Ei mikään ihme koska tälläkin palstalla asian suhteen on useammankin nimimerkin kohdalla todettava asiantuntemattomuutta ja kyvyttömyyttä ymmärtää rakennusmääräyksen ohjetta. Johan pelkästään se että ajetaan luminen auto talliin tuo lattialle melkoisesti vettä, joka leviää viereiseen asuintilaan ja aiheuttaa kosteusvahingon. Autotallissa vedeneristeet ja asianmukaiset kallistukset ovat vähimmäisvaatimus.

http://www.meidantalo.fi/kysymys/autot-ruostuvat-tallissa

Tuossa varoittava esimerkki siitä, mihin vedeneristämistä koskevan ohjeen sivuuttaminen voi johtaa.

Jäsenen antama (4.2.2013 klo:11:25) kommentti

Nythän se halpakorjaus punainenpilvenä sekoilee täysin eikä eka kertaa. Sekoilkoon!

Olipa määräykset muine lakeineen mitä tahansa, niin aina on tehtävä vähintään niin hyvin kuin määräykset edellyttävät. Määräykset ovat alin taso, joka valitetttavasti ei aina ole hyvää rakennustapaa noudattava, vaan tyydyttävää rakennustapaa.

Mikään määräys ei koskaan estä tekemästä parempaa. On tietenkin huomattava, kun tehdään määräysten mukaan, niin se on tyydyttävä taso. Kelle vain  tyydyttävä taso riittää, niin silloin olkoon se hänen asiansa.

Halpakorjauksen punainenpilvenä on valitettavasti usein se huonois tasoista vielä huonompi, joka on täysin fiasko. 

Jäsenen antama (4.2.2013 klo:12:22) kommentti

Voi voi, onnetonta. Perusasiatkin hukassa!

"Määräykset on kirjoitettu leveälle palstalle tällä isolla kirjasinkoolla. Määräykset ovat velvoittavia.
Ohjeet on kirjoitettu kapealle palstalle tällä pienellä kirjasinkoolla. Ohjeet eivät ole velvoittavia,
vaan muitakin kuin niissä esitettyjä ratkaisuja voidaan käyttää, jos ne täyttävät rakentamiselle asetetut
vaatimukset."

Ohje antaa tavoitteen mihin pyritään. Rakentaja täyttää määräykset ohjeella tai sitten vastaavaan tasoon yltävällä omalla ratkaisulla. Jos puuttuu "vedeneristeominaisuus" ratkaisu on määräysten vastainen.

Jäsenen antama (4.2.2013 klo:13:20) kommentti

Halpakorjaus on palannut areenalle omintakeisella tavalla - tieto täysin hukassa. Opiskeluaika ei näköjään riittänyt, joten palaapa sinne takaisin ja silloin tällöin sorki punaisena pilvenä, joka on kylläkin tosi musta.



Tuohon on sanottava, että ko. ohjeet ovat velvoittavia, jos niitä käytetään, koska ne ovat vain eräs tapaus määräyksistä niille, jotka eivät osaa muutoin soveltaa määräyksiä toisin.



Yleisesti: Määräykset ja niihin sisältyvät ohjeet, ovat velvoittavia. Ohjeet siaältyvät määräyksiin.

Jäsenen antama (4.2.2013 klo:13:43) kommentti

Jottei nyt jäisi mitään epäselväksi:

Rakennusmääräysten mukaan tila jossa on lattiakaivo, on aina vedeneristettävä (tai käsiteltävä niin että "vedeneristeominaisuus" saavutetaan) vähintään lattian alalta.

Näin esim. WC:n ja autotallin lattia.

Ja Punainen Pilvi on kyllä joku muu. Ei liene vaikea arvata.

Jäsenen antama (4.2.2013 klo:21:50) kommentti

Jaa, että Punainen Pilvi, mutta arvoisa punainenpilvi! Entäs, kun olohuoneeseen tulee parketti ja lattiakaivo?


Muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä/vastauksia:

Väärin tehtykö?

Meillä on pesuhuoneen ja vessan välinen seinä tehty kahi väliseinäponttiharkoista. Pesuhuoneen puolella on asianmukaiset vesieristykset ja vessan puolella on kosteussu...

Vesieristys keittiöön

Olen tekemässä kerrostaloon keittiöremonttia, onko tullut uusia määräyksiä vesieristykset suhteen sitten 1998 jolloin tuli voimaan m&au...

Uusi vessa rintamamiestaloon

Mikä mahtanee olla karkea kustannusarvio (ja järkevyysarvio) suihkullisen vessan rakentamiselle II-kerrokseen? Uuden vessan paikka tulisi olemaan alakerran vessan päällä....

lattiakaivon umpikansi

Voiko vessan lattiakaivon kanneksi laittaa umpikannen ilman että siitä seuraa jotain ongelmia? Tämä vessan kaivo on ihan turhaan tässä tilas...

kahden seinämateriaalin liitos

miten tehdään vessan kahitiiliseinän ja kipsilyvyseinän välinen sauma siten ettei tuleva laattoitus ratkea saumasta toinen kahi seinä jatkuu...

Vesikiertoinen lattialämmitys

Hei. Piirrustuksia ei valitettavast löytynyt. Kokeilin laittaa kaikki termostaatitbtäysille, koska ei tiedä, että mikä termostaatti lämmitt&...

wc-viemäriputki

vessan pytylle tulevan viemäriputken pään korkeus lattiapinnasta...

Ulko WC:n tuuletus

Hei, voiko ulko WC:n 'tuuletusputken' laittaa myös vessan takaseinän läpi vessan ulkoseinää pitkin ylös? Tämä olisi helpommin toteutettavissa kuin suoraan vessan istui...

Voiko ässätexin päälle laatoittaa

HeiVessan seinissä on ässätex,voiko laatat laittaa päälle vai onko se poistettava...

poistoputki vessaan

   Mitenkä voisi järkeillä vessan poistoputken ilmastoinille,kun ei ole koneellista ilmastointia ja sisältä on matkaa ulkokatolle vajaa metri?...

Saumalaasti nurkassa

Vessan laatoituksen jäljiltä on sauma-ainetta myös seinän nurkassa, johon tulee silikonisauma. Onko siitä haittaa, jos saumalaastia jää nurkkaan silikonin alle ?...

Tukos viemärissä?

Lapsi heitti pyttyyn 15 cm muovilusikan ja veti vessan. Kuinka pitkälle lusikka menee, onko viemäri kohta tulossa?...

vessaan pakko tehdä lattiakaivo?

Esson baarista saadun varman tiedon perusteella, omakotitalon vessan remontissa sinne on lisättävä lattiakaivo. Vakuutusyhtiö tämän vaatisi.Onko tässä mitään perää?...

wc

Saako kompostoivan sähkövessan jätteet heittää luontoon?Jos ei niin kuinka usein vessan jätteen on vietävä viemäriin?kiitoksin...

Villaako vaiko ei ?

Remontoin hirsihuvilani saunaa ja ajattelin jatkaa kiuasseinän tulimuuria sisäseinäharkoilla joilla on muurattu kylpyhuonekin. Kiuasseinän tiilisen tuliseinän takana n.15...

Pesuhuoneen seinistä

Pesuhuoneessa on koko lattia ja seinistä ainoastaan suihkun ympäristö kaakeloitu sekä laitettu asianmukaiset vesieristykset. Muuten seinät on paneloitu, mutta sekä ilmara...

Upoteammeen asennus

Teemme kylpyhuoneremontin, jossa laitamme vesieristykset ja laatoituitukset seiniin ja lattiaan. Lisäksi haluaisimme hankkia kylpyammeen. Pidämme upotetuista ammeista, ko...

Lattialaattojen uusiminen

Kuinka iso työ on uusia lattialaatat kylpyhuoneessa? Täyskivitalo on rakennettu 1999 ja silloin on tehty vesieristykset yms. uskoakseni kunnolla. Seinän ja lattian väline...

Kaakelointi-remontti

Omakotitalon (rv.1989) saunan ja pesuhuoneen seinät ovat kaakelilla päällystetyt tiiliseinät. Seinäkaakeleiden lasituksessa on pieniä hiushalkeimia. Lattiassa on muuten l...

Kylpyhuoneen lattian laatoitus

Kerrostaloasuntoni kylpyhuone on remontoitu 1990-luvun puolivälissä taloyhtiön toimesta. Tällöin on uusittu vesieristykset, laatoitettu seinät puoleen väliin sekä tapetoi...

Onko vanha lattia piikattava ylös?

Teemme kylpyhuone ja sauna-remonttia vuonna -69 rakennettuun omakotitaloomme. Tarkoituksena poistaa vanhat lattiakaakelit, asentaa vesikiertoiset lattialämmitysputket van...

Kuka saa vesieristää märkätilan

Onko RakMk:ssa määritetty kuka saa suorittaa rakennusten märkätilojen vesieristykset? Olen kuullut, että sertifioitujen vesieristysasentajien mukaisesti 'vain heillä on o...

Vesieristykset sisäkatossa

Meillä on puurakenteinen talo, jossa kosteissa tiloissa rossi- ja puuvälipohjan päälle valetut betonilattiat. Nyt meille ollaan suunnittelemassa vesieristykset khh, kylpy...

Kuka saa tehdä?

Saanko edelleen halutessani tehdä ihan laillisesti vesieristykset uuteen pakettitalooni, vai täytyykö hommaan palkata oikein asiaan vihkiytynyt laillistettu firma? Edelli...

Ponttilastulevylattia ja kaakelointi

Asensimme uuteen taloon Wirsbon vesikiertoisen lattialämmityksen ja sen päälle 22 mm:n ponttilastulevyn. Ko rakenne on myös yläkerran suihkutilassa, johon tulee suihkukaa...