Jäsenen Halpakorjaus antama (9.4.2010 klo:13:03) kommentti Ilma on likaista eikä sitä ole hyvä hengittää, on ainakin periaatteessa näin.
Jäsenen antama (9.4.2010 klo:14:01) kommentti Ei kai sillä ole kovin suurta merkitystä, sillä ei autotallia käytetä asuintilana, ja tuskin tuo poistoilma niin mahdottoman likaista kuitenkaan on.
Jäsenen vaihtoehtoja antama (10.4.2010 klo:0:30) kommentti Kysyjälle: Mitenkä lämpinä ajattelit sitä tallia pitää ? Jos asunnon ilma on +20 ast. ja 50 RH%, kastepiste on n. +9,5 ast. Kun ohjaat tuon ilman kylmempään tilaan, RH% kohoaa jyrkästi ellet lämmitä sitä tilaa muilla konsteilla oleellisesti ensin. Kaytännössä tuolla poistoilmalla et sitä tallia saa pidettyä talvella lämpimänä, sillä se ilma ei ole +20 ast. sinne johdettaessa. Ja silloin myös tuon ilman RH% kohoaa jyrkästi jäähtyessään. Johda ulkoa kylmä ja kuiva ilma (RH% 82-87) sisään, joka lämmitetään, jolloin ko. ilman RH% laskee jyrkästi ja pystyy sitomaan itseensä tehokkasti kosteutta, joka taas johdetaan poistokanavaa myöten ulos. Näin lämmität tallisi, ja pidät sen kuivana hallitusti. Lämmitysmuodon voit valita. Esim. 2-3 sähkopattereita, puhaltimia tms. ym. Harkitse itse.
Jäsenen antama (10.4.2010 klo:10:08) kommentti Autotallin lämpötila riippuu siis ulkoilman lämpötilasta, jota talliin pääsee virtaamaan. Olennaista olisi, että lämpö ei kovillakaan pakkasilla puotoisi miinuksen puolelle ja tärkeintä olisi tuon liiallisen kosteuden saaminen pihalle. Kosteuttahan talliin tulee lähinnä auton mukana, kun alustaan,lokasuojiin yms. tarttunut lumi ja loska sulavat tallissa.
Jäsenen Monta antama (10.4.2010 klo:11:47) kommentti Kysyjä hyvä! vaihtoehtoja puhuu/kirjoittaa asiaa. Tehdään pieni ehkäpä "ontuvakin" vertaus, mutta kuitenkin. Ja jos käytät silimäklaseja jatkuvasti, etkä vain joskus silloin tällöin, niin silloin sinulla on ehkä omakohtaista kokemusta ja kaiken lisäksi olet ainakin joskus siirtynyt ne klasit päässä "pakkasesta sisälämpöön", niin mitä tapahtuu? Eli väännetään rautalankaa vertauksin ja vain vihjaillen, jotta sinulta ei viedä ajattelemisen ja hoksaamisen vapautta: ne autotallin seinät markkeeraavat niitä klasejasi(?) ja se sisältä puhallettava ilma sitä sisätilan ilmaa/lämpöä. Näin pikaisesti puusta katsoen. Saattaahan se toimiakin, mutta siinä on otettava paljon rakennusfysiikkaa huomioon. Ellei toimi, niin se pihiys taas tulee mahdolliseti kalliiksi, joka paljastuu sitten myöhemmin kalliistikin, kuten yleensä on se pihiys eli kallista puuhaa. Toisaalta saattaapa olla virallisesti kiellettykin, jos ääneen puhut siitä "naapureillesi", jolloin saattaa tulla "hätistelijäkin" ovellesi? Lisättäköön vielä, että ja kun ei ole niistä rakenteista ja systeemeistäsi tietoa täällä päin, niin saattapa se talliin puhallettu maailima palautua sinne asuintiloihinkin siitäkin huolimatta, vaikka niillä ei olisi yhteistä seinääkään. Minä en tuomitse ajatustasi, mutta toivon sinun itse tuomitsevasi sen eli ammu alas.
Jäsenen Aba1 antama (1.10.2011 klo:13:17) kommentti Vastaanpa tähän:OKT:ssani on näin toimittu ja sehän ei toimi.Minun tekemä tämä ei ole vaan entisen omistajan/rakentajan.Ensinnäkin tallissa on kokoajan ylipaine,kun poisto tallista tapahtuu painovoimaisesti,joka näkyy tallin ovien pielessä,kun musta pöly kertyy karmeihin.Seinissä tosiaan näkyy toi silmälasi vertaus.Ajatteleppa kun käyt saunassa/suihkussa,niin missä tämä poistettu kostea ilma löytyy,aivan sehän on autotallissa...lisäksi poistoilmaputki on pelkän puhallusvillan alla ja tottakai eristämätön...Olen purkamassa tätä hienoa älyn väläystä pois,ja johdan jäteilma putken katolle... Kysynkin että voinko vaatia entiseltä omistajalta korvauksia,nyt kun joudun ostamaan kattoläpiennin,putkieristeet yms muut tarvikkeet??
Jäsenen Ötzi antama (1.10.2011 klo:16:11) kommentti Kyllä onnistuu jos asunnossa on vain koneellinen poistoilmanvaihto ja raitisilmaventtiilit. Asunnon lämmin jäteilma johdetaan lämmönsiirtimen kautta ulos ja ulkoa johdetaan puhdasilma samaisen lämmönsiirtimen kautta (puhaltimella) tuloilmana autotalliin jossa on oma poistopuhallin. Ps. Tämän LTO:n voipi sijoittaa autotallin puolelle hurisemaan. Jäsenen Mr.ElMaco antama (1.10.2011 klo:16:24) kommentti Ja tuossakin suurempi hyöty syntyy johtamalla se lämmönsiirtimellä lämmitetty tuloilma sinne asuntoon.. Eli nykyaikainen koneellinen ilmanvaihtoa lämmön talteenotolla.. Ja antaa sen tallin ilman vaihtua yhä painovoimaisesti.. No, jos haluaa ihan vähän pihistää, niin tallissa voisi toimia kosteusanturilla varustettu poistopuhallin. Eli normaalisti tallissa toimisi painovoimainen iv ja kosteuden noustua säädetyn tason yläpuolelle, käynnistyy puhallin. Tämä salliin painovoimaisen iv:n pitämisen himpun pienemmällä.
Jäsenen Ötzi antama (1.10.2011 klo:16:44) kommentti Kyllä kyllä puuhastelija on oikeassa mutta asunnon ilmanvaihtoremontti on eri juttu ja vaatii suuremman panostuksen. Jäsenen Ötzi antama (1.10.2011 klo:17:40) kommentti Aba1... Vinkki... Jäteilman poiston voi sijoittaa myös seinälle tietyin edellytyksin joihin löytyy ohjeet ja määräykset. D 2 Suomen rakentamismääräyskokoelma Luokan 1 jäteilma voidaan johtaa ulos rakennuksen seinässä olevan jäteilmalaitteen kautta seuraavin edellytyksin: 3.4.2.5 Taulukko 5. Jäteilmalaitteen sijoitus Jäsenen Aba1 antama (1.10.2011 klo:18:53) kommentti Poistoputki ja muut tarvittavat roippeet ostettu,eli katolle menee putki. Tallissa on vesikiertoinen lattialämmitys ja entisellä omistajalla ei tätä kosteusongelmaa esiintyny kun ilmeisesti piti tallin lämmön varmaan 15-20 asteessa.Itse tiputin lämmön noin 10 asteeseen,ja johan ongelmat alkoi,varsinkin näin syksyllä/talvella.Havaittavissa vihreää pilkkua siellä täällä tallin seinissä.Tallissa ei pidetä käyttöautoa ollenkaan.Tutkin myös välikaton puhallusvillat poistoputken vierestä,niin nekin oli tummuneet,johtuen varmaankin tosta eristämättömästä putkesta?Eli tehdään nyt homma miten se pitääkin olla.Tallissa ilma saa vaihtua painovoimaisesti,ja toivotaan että ongelmat häviää..Voinko tehdä moleempiin tallin oviin alas tuloilmaputket 125:sta,vai riittääkö pienemmät,entä poistoputket,nyt on katonrajassa 2x100 putket?Toki varteen otettava vaihtoehto olisi toi poistopuhallin..
Jäsenen Ötzi antama (1.10.2011 klo:20:06) kommentti Lautasventtiilit korvausilmaa varten oviin ja puhallin poistoa varten. Puhaltimia on myös vähän sähköä kuluttavia ja korvausilmaa voi säätä lautasventtiilillä. Jäsenen savonhumu antama (1.10.2011 klo:20:08) kommentti Muuhun en ota tietämättömyydestä johtuen kantaa, mutta jos päädyt tekemään tuloilmaputket ovien alareunoihin niin älä ihmeessä tee ihan alareunaan vaan mieluumin vaikka puol metriä ylemmä! Itellä on kaksissa pariovissa räppänät alareunassa niin voit kuvitella miten kylmä se lattia on kun ulkona keli -40 pakkasella vaikka tallissa lämmintä +13-15. Raaka pakkasilma jäähdyttää tosi tehokkaasti sen lattian pitemmällä pakkasjaksolla niinkin kylmäks että vesi jäätyy siiheen... Muualla ovien edessä tuota onkelmaa ei ole ilmennyt niin ei muuta syypäätä tuohon voi ollakkaan! Jos vielä pidät yläpitolämpöä vesikiertolattialla niin voi vaan kuvitella minkälainen enerkiasyöppö tuloo jos lattiaa vasiten jäädyttää liika alas asennetuilla räppänöillä!
Jäsenen Aba1 antama (3.10.2011 klo:17:43) kommentti Voinko laittaa noi lautasventtiilit ovien yläpuolelle,kun noi ovet on nosto ovet ja eihän noi ole 50mm paksummat,niin ei viittis noihin tehdä reikiä.Toisaalta toimiiko ilman vaihto, kun tulo ja poisto venttiilit ovat yhtä korkealla?
Jäsenen savonhumu antama (3.10.2011 klo:18:26) kommentti No jos ei oviin niin miksei seinään ovien viereen tms paikkaan? Suht alas ne korvausilmavenat kuuluu mielestäni laittaa että tulee kunnolinen kierto painovoimasestikki.. Onkos sivuovea johon vois laittaa? Tietysti jos laitat konepoiston siihen talliin niin kyllä ylempänäki olevista räppänöistä tulee korvasuilma sisään.. siitähän se vajoaa kylmempänä alas ja pikkuhiljaa lämmetessään nousee ylemmä ja poiston kautta ulos sitte aikanaan näin karusti yksinkertaistettuna ihan maalaisjärellä pähkittynä;) koulumiehet kertokoot tieteellisemmin ;P
Jäsenen Paappaiippana antama (12.10.2011 klo:12:34) kommentti Omassa tallissani olen hoitanut kosteudenhallinnan sillä että hankin ilmankuivaimen ja ruuvasin ovessa ja katonrajassa olevat räppänät kiinni. Ilma vaihtukoon kun ovea avataan pari kertaa päivässä. Kuivain kerää säiliöönsä 1-4 litraa/vrk riippuen tietenkin siitä kuinka kosteaa ilma on. Kuivaimen asetuksena olen pitäny 50-60%. Ennen kuivainta huiteli yli 80%:ssa. Tosin kuivain ei toimi jos lämmöt putoaa pakkaselle, itsellä on 8-9 astetta ja kuivain toimii aivan hyvin. Räntäloskamärkä auto kuivuu yön aikana...
Lisää kommentti*